fbpx

Vinger in duim uit

on 24 november 2021 Geen categorie with 0 comments

VINGER IN DUIM UIT

Dit is echt zo’n ‘oefening’ die bijna overal kan en bijna altijd helpt. En lang zo hilarisch niet als de titel doet vermoeden. Want lekker onopvallend. Je gaat namelijk niet met je handen op je buik in het openbaar zitten. Niet zo snel. Ook al helpt het top om je adem te vinden en tot rust te komen. Opmerkingen als ‘ben je zwanger’ of ‘wat heb jij dan?!’ ‘voel je je wel?!’ zit je namelijk niet op te wachten. Wat ga je zeggen. “Ik ben te aan, ik wil uit?! Ik ben druk ik wil rustiger worden?! Ik wordt gek, ik wil ontspannen. Laat me met rust ik loop zowat te hyperventileren?” Nee, dat doen we niet zo snel.

Maar stel: dat is nou net wel precies wat je wilt. Zonder de aandacht erop te willen vestigen. Dan is dit een uitkomst. Je heb je handen namelijk altijd bij je en ergens op je schoot is een prima onopvallende plek om ze neer te leggen.

Voor een versnelling meer ontspanning, heb je nodig: Je twee handen. Je schoot. Hoe: Pak met je ene hand je wijsvinger van je andere hand. Van die hand steek je je duim uit en houd je vast met die eerste hand. Voelt in de verte een beetje alsof je een fietsstuur vast hebt.

Op je inademing knijp je heel rustig, zacht en relax in je wijsvinger. Op je uitademing laat je je wijsvinger rustig en gedoseerd los en knijp je tegelijker losjes in je duim. En dit wissel je zo af op je in en je uitademing. Polsen ontspannen, schouders laat je zakken, ellebogen klemmen niet. En bij elke uitademing laat je in de rest van je lijf nog wat meer spanning los. Je laat je gezicht wat hangen. Je kijkt licht gelukzalig. Je ogen maak je zacht. Je laat kaak zakken. Mond dicht, lippen zacht. Tong los, alleen puntje leunt zacht tegen je gehemelte. Schouders naar beneden. Die had ik al genoemd, maar bij de meeste mensen zijn ze nu al weer gespannen… Leun echt tegen je stoel, laat je benen zakken, billen en voeten los.

En elke keer knijp je zachtjes op een inademing rustig in je wijsvinger, je laat je duim los en op je uitademing. Raak je in de war, nou en, pak je de draad weer op.

Kan mooi tijdens een overleg. Gesprek. Film. En tal van die andere activiteiten waar je normaal met je adem hoog in je borst en je knokkels wit knijpt, zonder dat je het in de gaten hebt.

Voordeel, je wordt er rustig van. Geen hond die het in de gaten heeft. Je adem wordt er wat dieper en langzamer van. Je hebt zelf grip op je spanning.

Probeer maar eens uit en laat me gerust weten hoe het gaat en wat je merkt. #vingerinduimuit @debbyvanrijn.nl

Facebook