fbpx

Langer uitademen

Wat heb je nodig?
De tijd om een paar minuten hiermee te oefenen. En plek waar je even rustig kan zitten of liggen.

Wat brengt het je?
Deze oefening brengt je rust in hoofd en lichaam en laat je hartslag dalen of zorgt ervoor dat je hart variabiliteit mooier wordt. Deze oefening helpt om meer koolzuur in je bloed te krijgen. Waarom wil je überhaupt koolzuur, zuurstof is toch belangrijk? Als je te weinig koolzuurgas in je bloed hebt, dan gaan je vaten vernauwen. En als je vaten vernauwen krijg je te weinig zuurstof in je lichaam en dat geeft klachten, daardoor voel je je onprettig.

Uitvoering
Ga comfortabel zitten of liggen. In een positie die prettig is. Je rug, nek en schouders ontspannen, je ogen en mond gesloten. Uiteindelijke doel van de oefening: zorg dat de tijd van de inademing korter is dan de tijd van de uitademing en de eventuele pauze. En zorg dat je niet te diep inademt.

In door de neus
Uit door de neus
(eventueel) Pauze

Ontspant het (nog) niet om door je neus uit de ademen, dan kun je ook door je mond uitademen.

Adem in door je neus
Verleng de uitademing door je mond, tussen je lippen door
Pauzeer dan eventueel even voor je weer inademt

Je zal merken dat je in het begin de oefening misschien niet lang vol kunt houden, dat is niet erg. Bouw het rustig op zoals je sporten ook zou opbouwen. Steeds iets langer volhouden en tussendoor even pauze nemen.