Misschien wel het belangrijkste deel van jouw 24 uur…

Inslaapproblemen, te vaak wakker worden en te lang wakker liggen. Onvoldoende diep slapen of ‘s morgens te vroeg wakker worden. Totaal niet uitgerust wakker worden en verlangen naar de volgende nacht zodra je de wekker hoort. Je bent niet de enige. En je bent ook niet de enige die al van alles heeft geprobeerd voor een goede nachtrust. Ik hoef je niet te vertellen dat slaap essentieel is voor je mentale en fysieke balans en je dagelijks functioneren. Op den duur zal je ook in je gezondheid de gevolgen merken. Slaap is echt een 24-uurs probleem. Hoewel je zelf misschien geen oplossing meer ziet, zijn deze er wel.

De gevolgen van een slechte nachtrust

Vermoeidheidsproblemen, overmatige slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een korter lontje, moedeloos gevoel, piekeren. Maar ook bij verslavingsgevoeligheid, overgewicht, angsten, depressie, verminderde weerstand, problemen met het immuunsysteem, aanhoudende pijn, stress en ontstekingen aan gewrichten of maag-darmstelsel kunnen slaapproblemen een onderliggende factor zijn.

Belang van slapen

Sommige mensen vinden slapen doodzonde van hun tijd, en beperken hun slaap tot het minimum. “Ik slaap wel als ik dood ben” is wat veel productieve mensen zeggen. Helaas is er geen manier om onder voldoende slaap uit te komen. We besteden 1/3 van ons leven aan slaap en het zou vreemd zijn om aan te nemen dat die 33% van ons leven minder belangrijk is dan wat we doen in de “wakkere” 67% van ons leven. Door beter te begrijpen hoe je slaapcyclus werkt kun je je slaap positief gaan beïnvloeden.

De dag is de spiegel van de nacht en anders om. Wanneer je slecht slaapt of slaap tekort komt, krijg je hier op den duur last van overdag. Het verstoord je balans. Het heeft invloed op gevoel, denken en handelen. De omgeving leidt eronder. Een slaapprobleem is eigenlijk een 24-uurs probleem. Chronische slapeloosheid heeft gevolgen voor zowel de lichamelijke als mentale gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat het leidt tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes type II, overgewicht, alzheimer, kanker, chronische pijn, angst, depressie en (verkeers)ongevallen.

Een brede kijk op slaap

Als slaapoefentherapeut kijk ik met je mee naar het totale plaatje wat invloed heeft op slaap. Ik onderzoek de oorzaak en de factoren die je slaapprobleem in stand houden en leer je wat je kunt verbeteren om weer goed te leren slapen. Samen doorbreken we de vicieuze cirkel waarin je terecht gekomen bent.

Je leert

  • Waarom je brein slaap nodig heeft om te functioneren
  • Hoe je een optimaal avondritueel voor jezelf kunt maken
  • Hoe je kunt ontspannen en tot kunt komen op een manier die bij jou past
  • Hoe werkt slaap, het nut van slaap, zin en onzin over slaap
  • Inzicht krijgen in slaapgedrag, slaappatroon en persoonlijke behoeftes
  • Hoe je je slaapkwaliteit in kaart kunt brengen verbeteren
  • Hoe je balans vindt tussen dag en nacht
  • Welke invloed adem, voeding, beweging en meditatie oefeningen hebben op jouw slaap
  • Omgaan met gedachtes, spanningen en stress
  • Adem- en focustechnieken die helpen beter en dieper te slapen
  • Hoe je je lijf sterker en slanker kunt maken door betere slaap
  • Elke nacht zeker te zijn van voldoende goede slaap
  • En elke ochtend met een fris en energiek gevoel opstaan

Oorzaken en behandeling

Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat je niet goed slaapt. Je leert wat bij jou de knelpunten zijn en hoe je weer goed kunt leren slapen. Dit doen we zonder medicijnen of als je medicijnen gebruikt zullen we deze ook proberen af te bouwen, want de effecten daarvan zijn na 2 weken zo goed als nihil (placebo effect).

Je kunt terecht met

  • Inslaap- of doorslaap problemen
  • Bij te vroeg wakker worden
  • Ongeacht je leeftijd
  • Ongeacht hoe lang je als slecht slaapt
  • Ongeacht de reden of oorzaak van je slaapprobleem
  • Dus ook bij nachtmerries of andere nachtproblemen
  • Bij PDLS of Restless legs
  • Bij apneu of OSAS
  • Als ondersteuning bij het gebruik van CPAP
  • Voor slaapproblemen tijdens de overgang
  • Als je heel erg snurkt en zelf geen slaapprobleem hebt
  • Als je wilt afbouwen met met slaapmedicatie

Vergoeding

De behandeling wordt vergoed als oefentherapie Mensendieck vanuit de aanvullende verzekering. Voor de behandeling is een verwijzing niet noodzakelijk, heb je deze wel en/of is er een slaaponderzoek gedaan, is dit zeer waardevol voor de behandeling.

Folders

Folder Slaapoefentherapie

Folder Slaapoefentherapie voor kinderen

Folder Slaapoefentherapie voor pubers

Aangesloten bij

Stuur een WhatsApp whatsapp