fbpx

SLAAP

Om moe van te worden

Niet slapen, problemen met inslapen, vaak wakker worden en te lang wakker liggen. Onvoldoende diep slapen of ‘s morgens veel te vroeg al aan, maar niet uitgerust zijn. En verlangen naar de volgende nacht zodra je de wekker hoort.

Om moe van te worden.

Zo moe, en toch niet kunnen slapen. Ik hoef je niet te vertellen dat slaap essentieel is voor je mentale en fysieke balans en je dagelijks functioneren. Als je slaapproblemen ervaart, weet je daar alles van. In heb begin lijkt het wel mee te vallen, maar op te lange termijn zal je ook in je gezondheid de gevolgen merken. En hoewel je zelf misschien geen oplossing voor slaapproblemen meer ziet, is die er wel.

Het belang van slaap

Sommige mensen vinden slapen doodzonde van hun tijd en beperken hun slaap tot het minimum. Helaas is er geen manier om onder voldoende slaap uit te komen. We besteden 1/3 van ons leven aan slaap en het zou vreemd zijn om aan te nemen dat die 1/3 van ons leven minder belangrijk is dan wat we doen in de “wakkere” 2/3 van ons leven. Dan zou slaap een grove fout van de evolutie zijn. Door beter te begrijpen hoe slaap werkt kun je je slaap positief gaan beïnvloeden.

De nacht is de spiegel van de dag

De nacht is de spiegel van de dag en andersom. Wanneer je slecht slaapt of slaap tekort komt, krijg je hier op den duur last van. Het verstoort je balans. Het heeft invloed op je gevoel, denken, doen en laten. En als je niet uitkijkt leidt ook je omgeving eronder. Een slaapprobleem is echt een 24-uurs probleem. Chronische slapeloosheid heeft gevolgen voor zowel de lichamelijke als mentale gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het leidt tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes type II, overgewicht, alzheimer, kanker, chronische pijn, angst, depressie en (verkeers)ongevallen. Niet om je angst aan te praten, maar om je in beweging te brengen.

De gevolgen van slaapproblemen

Vermoeidheidsproblemen, overmatige slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een korter lontje, een moedeloos gevoel, piekeren. Maar ook bij verslavingsgevoeligheid, overgewicht, angsten, depressie, verminderde weerstand, problemen met je immuunsysteem, aanhoudende pijn, stress en ontstekingen aan gewrichten of maag-darmstelsel kunnen slaapproblemen een onderliggende factor zijn. Je wilt het allemaal niet weten, maar gelukkig is er hoop, want je kunt weer leren slapen.

Een brede kijk op slaap

Als slaapoefentherapeut kijk ik met je mee naar het totale plaatje rondom slaap. Op een heel persoonlijke manier. Waarom is slaap bij jou uit balans geraakt? Ik leer je wat jij kunt verbeteren om weer goed te leren slapen.

Je leert

  • Waarom je brein slaap nodig heeft om goed te functioneren
  • Hoe je een optimaal avondritueel voor jezelf kunt maken
  • Dat slaaphygiëne meer is dan schoon beddengoed en niet op je mobiel kijken in bed
  • Hoe je kunt ontspannen op een manier die bij jou past
  • Het nut van slaap, de zin en onzin over slaap
  • Inzicht krijgen in jouw slaapgedrag, slaappatroon en persoonlijke behoeftes
  • Hoe je de kwaliteit van jouw slaap kunt verbeteren
  • Hoe je balans vindt tussen dag en nacht
  • Welke invloed voeding, beweging en oefeningen hebben op jouw slaap
  • Omgaan met gedachtes, spanningen en stress
  • Adem- en focustechnieken die helpen beter en dieper te slapen
  • Hoe je je lijf sterker en slanker kunt maken door betere slaap
  • Elke nacht zeker te zijn van voldoende goede slaap
  • Elke ochtend met een fris en energiek gevoel op te staan

Oorzaken en behandeling

Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat je niet goed slaapt. De een is de ander niet. Je leert wat bij jou de knelpunten zijn en hoe je weer goed kunt leren slapen. Dit doen we zonder medicijnen of als je medicijnen gebruikt zullen we deze (wanneer mogelijk) ook proberen af te bouwen.

Je kunt terecht met

  • inslaap- of doorslaap problemen
  • te vroeg wakker worden
  • ongeacht je leeftijd
  • ook als je al heel lang slecht slaapt
  • of als het primair niet om jou gaat maar om je kind of je partner
  • dus ook bij nachtmerries of andere nachtproblemen
  • als je PDLS of Restless legs hebt
  • bij overmatige slaperigheid overdag
  • wanneer je een vertraagd slaapfase patroon hebt (DPSD)
  • bij apneu of OSAS
  • als ondersteuning bij het gebruik van een CPAP
  • voor slaapproblemen tijdens de overgang
  • of een probleem hebt met snurken, kaakklemmen of knarsen
  • als je wilt afbouwen met slaapmedicatie

Vergoeding

De behandeling wordt vergoed als oefentherapie Mensendieck vanuit de aanvullende verzekering. Voor de behandeling is een verwijzing niet noodzakelijk, heb je deze wel en/of is er een slaaponderzoek gedaan, is dit zeer waardevol voor de behandeling. Hoeveel er wordt vergoed lees je in je polisvoorwaarden.

Wil jij ook weer goed slapen en uitgerust wakker worden?

Wil je leren hoe je weer in slaap kunt komen, goed kunt doorslapen en af kunt komen van die vervelende vermoeidheid? Maak een afspraak en maak een begin om jouw slaap weer in balans te brengen.

Online slaap training

SLAAP je basis in balans is een online training slaapoefentherapie. 4 weken lang krijg je elke week een module met informatie over de basis, inslapen, door- en dieper slapen. Je krijgt informatie over hormonen, slaapmedicatie en slaaphygiëne, die je onbeperkt opnieuw kunt lezen en downloaden. Leert de relaties tussen bewegen, adem, slaap, je immuunsysteem en stress. Met uitgebreide adviezen rondom ademen, bewegen en anders leren denken. Zodat jij leert hoe je je basis weer in balans kunt brengen. Uitgerust wakker wordt, minder pijn ervaart en wél kan herstellen van je klachten!

De online slaaptraining is een ideale start wanneer je op de wachtlijst voor slaapoefentherapie staat!

ONLINE SLAAP TRAINING

Ik ben doorverwezen door het slaapcentrum, nooit gedacht maar echt het gaat heel goed, ik doe m’n ogen dicht en met een kwartier slaap ik.Mark

SLAAP JE BASIS IN BALANS