fbpx

Oefenen met de Face-Former®

Om te oefenen met de Face-Former® begin je bij de basis. Neem de Face-Former® in de mond om te wennen (achter de lippen, voor de tanden tuitje naar buiten) tijdens een rustige activiteit als werken achter de computer, lezen, film of televisie kijken. Zo kun je rustig naar toe werken naar een volledige neusademhaling.

Slikken

Houdt de lippen soepel om de Face-Former® gesloten, de tong in de rustpositie met het puntje van de tong tegen het gehemelte net achter de voortanden. Slik 20x rustig achter elkaar. Neem de tijd. Bouw het rustig op.

Basisoefening

Pers met de lippen het lippentuitje krachtig samen en houd de spanning 6 seconden vast. Daarna 6 seconden ontspannen. Herhaal de oefening 20x. Deze basisoefening combineren met 1 van de volgende 3 trekoefeningen (ook deze oefeningen 20x herhalen).

Oefening voor de lippen

Trek het lippentuitje naar voren met 2 vingers en houd tegen met de lippen. Houd deze spanning in ieder geval 6 seconden vast. Probeer tijdens het aanspannen te slikken. Houd de voorkant van de tong tegen gehemelte tijdens het oefenen.

Trekoefening omhoog

Beweeg het lippentuitje naar omhoog met 2 vingers en houd tegen met de lippen. 6 seconden vasthouden, probeer te slikken met de tong tegen het gehemelte.

Trekoefening naar beneden

Breng het lippentuitje naar benedenmet 2 vingers en houd tegen met de lippen, ook weer 6 seconden vasthouden, terwijl je de tong tegen het gehemelte houdt en probeer te slikken.

Omdat de lipkracht in het begin nog niet sterk genoeg is – zeker bij een open mond stand of een structurele mondademhaling, wordt de Face-Former® na 1 of 2 keer trekken (onbewust) tegen de tanden gezogen (soort vacuüm). Hierdoor ontstaat er een hoge intra-orale onderdruk, die ervoor zorgt dat zelfs de diepliggende keelmusculatuur krachtig wordt getraind en de tong en zacht gehemelte neurofysiologisch opnieuw in balans worden gebracht.

Hoe vaak moet ik oefenen met de Face-Former®?

Oefen de eerste 3 tot 6 maand 3 keer per dag. Verdeel de oefensessies over de dag.
Iedere oefensessie bestaat uit 20x de basisoefening + 20x één van de 3 trekoefeningen:

  • Ochtend: basisoefening (20x) + trekoefening naar voren (20x)
  • Middag/vieruurtje/thuiskomen van het werk: basisoefening (20x) + trekoefening naar omhoog (20x)
  • Voor het slapen: basisoefening(20x) + trekoefening naar beneden (20x)

 

In geval van klemmen, knarsen, snurken, slaapapneu en structurele mondademhaling is het belangrijk om te leren slapen met de Face-Former®, om de neusademhaling te stimuleren tijdens de slaap.  Individueel moet altijd gekeken worden wat het eerste getraind moet worden: de neus- en buikademhaling of de mondsluiting, om een zo groot mogelijk effect van de behandeling te mogen verwachten. Je hebt het een namelijk nodig voor het ander.

Neusademhaling

Het opnieuw aanleren van neusademhaling is belangrijk voor het oplossen van het probleem. Na 3 tot 4 weken goed trainen zal je merken dat de neusademhaling verbeterd. Om er voor te zorgen dat neusademhaling opnieuw een gewoonte (neurofysiologisch) wordt, is het belangrijk om gedurende het verdere verloop van de therapie (minimaal 3 maanden en bij voorkeur 6 maanden), naast de dagelijkse oefeningen, de Face-Former® ook ´s nachts in te doen, voor het lange termijn effect.

In het begin

In het begin van de therapie valt de Face-Former® gedurende de nacht snel uit de mond. Dit is niet zo erg. Naarmate je vaker gaat oefenen met de Face-Former®, zal je merken dat de neusademhaling verbetert en de lipkracht sterker wordt (betere lip/mondsluiting), hierdoor blijft de Face-Former® steeds langer in de mond zitten en wordt het effect steeds beter.

Goed om te weten

  • Tijdens het samenpersen van het liptuitje komen de kiezen in een zweefpositie (onder- en boven kiezen hebben geen contact) waardoor het kaakgewricht wordt ontlast. Daardoor centreert onderkaak zich automatisch, wat een harmonische training van beide gezichtshelften geeft.
  • Het advies is om de eerste dagen per sessie de oefeningen 8 tot 10 keer te doen en deze dan langzaam te verhogen naar 20 . Zo voorkom je dat je in het spierpijn of hoofdpijn krijgt van het oefenen.
  • De eerste positieve resultaten zijn meestal na 3 weken oefenen met de Face-Former® merkbaar. Zeker wanneer je elke dag traint zie je na 12 tot 16 weken een duidelijke vooruitgang of is het probleem zelfs verholpen.
  • Het materiaal is sterk, echter je kunt er niet op bijten zonder dat het stuk gaat.

Hygiëne

De Face-Former® is gemaakt van Silopren en veilig voor de gezondheid. Dankzij het gladde oppervlak gemakkelijk te reinigen. Voor gebruik spoelen onder de kraan en eventueel afdrogen met een schone doek. Na het oefenen afspoelen met warm water. Je kunt eventueel ook een tandenborstel gebruiken. Indien gewenst kan de Face-Former® ook gesteriliseerd worden met kokend water (gedurende 10 tot 15 seconden), H.A.C of Dettol, wat er voor zorgt dat je super hygiënisch kunt oefenen.

Meer informatie over Face-Former®

Wil je meer informatie over of een Face-Former® aanschaffen? Neem dan contact op.

rug
stress
bewegen
stressmindset
adem