fbpx

Face-Former®

De Face-Former® is een zacht ‘oefenbitje’ waarmee de kauw-, slik-, tong-, gezicht- en ademhalingsspieren actief worden getraind. Dankzij verschillende eenvoudige ontspanningsoefeningen waarin spiertraining, lipsluiting en tongpositie centraal staan, worden de spieren die belangrijk zijn voor kauwen, spreken, slikken en ademhalen versterkt en weer terug in balans gebracht. De Face-Former® is dus eigenlijk een soort fitness apparaat voor mond, keel en gezicht.

Oefentherapie met de Face-Former® kan ingezet worden bij:

  • Snurken
  • Slaapapneu
  • Knarsen en klemmen (bruxisme)
  • Kaakklachten en kaakgewrichtsproblemen
  • Afleren van mondademhaling en bevorderen van de neusademhaling
  • Hoofd-, gezichts-, nekpijn en migraine
  • Verlammingen van mond/gezichtsspieren
  • Plotselinge afname van het hoorvermogen, tinnitus, duizeligheid, ziekte van Meniére
  • Rimpelbestrijding in het gezicht en de hals

Snurken en slaapapneu

De Face-Former® helpt bij snurken, met name het mondsnurken. Snurken wordt vaak veroorzaakt door een niet adequate ademhaling, een mond ademhaling. Hierdoor verslappen door de tijd de spieren en het zachte weefsel in mond en keelholte. Wanneer de lucht tijdens het ademen langs dit zachte weefsel beweegt ontstaat het welbekende geluid van snurken. Met Face-Former® kun je het weefsel achter in de mond en keelholte versterken die de snurkgeluiden tijdens het ademhalen veroorzaken wanneer ze te slap zijn en er met de mond open geslapen wordt. De balans tussen de spieren aan de buitenkant van de kaak en de binnenkant van de mond en keel verbeterd en klachten als mondademhaling, snurken, slaapapneu.

Ook het slapen op de rug is vaak veroorzaker van meer of harder snurken, mede door een mondademhaling en doordat door de zwaartekracht het zachte weefsel de luchtwegen afklemt. Snurken kan ook door overgewicht veroorzaakt worden, maar is lang niet altijd het geval. In het geval van een functionele  slaapapneu ontstaan er momenten van niet ademen, ademstops waardoor de kwaliteit van de slaap sterk verslechterd. Bij zowel snurken als deze vorm van slaapapneu is het trainen met de Face-Former® een effectieve methode bij het aanpakken van de oorzaak van het probleem. Het herstellen van de normale basisspanning van de spieren van mond en luchtwegen, het herstellen van de neusademhaling en daarmee de kwaliteit van zowel ademen als slapen.

Mondademhaling

De Face-Former® kan goed ingezet worden om mond ademhalen zowel in de nacht als overdag aan te pakken en af te leren. Door een mondademhaling ontstaan veel klachten. Zoals een lager energieniveau, slechter slapen, verminderde kwaliteit van de mondflora – meer kans op gaatjes en tandvleesontsteking. Een mondademhaling geeft meer activatie van het immuunsysteem, meer stress, spanning en/of angst. Mondademhaling leidt tot wel 42% minder speekselvorming. Meer kans op ontstekingen in het gebied van de buis van Eustachius. Relaties met diabetes II en chronische pijn. Een neusademhaling geeft minder uitputting tijdens het sporten, een betere mondflora, een betere kwaliteit van de slaap en minder kans op verstopping van de neus. Om die reden is het belangrijk om weer door de neus te leren ademen en dit kan met de Face-Former®.

Klemmen, knarsen en hoofdpijn

Klemmen, knarsen en hoofdpijnen worden vaak veroorzaakt door een te hoge spierspanning, door stress of als gevolg van een voorover gebogen houding van boven rug, nek, schouders en hoofd. Stress geeft een verhoogde spierspanning op de m. masseter en de m. trapeziusspier wat hoofd- en kaakpijn veroorzaakt. Ook een mondademhaling veranderd functie van de kaak-, mondspieren en de tong. En heeft via deze weg dus invloed op vorming van kaakklachten (TGM of CMD). Door het adequaat leren ontspannen, goed ademen, oefenen met de Face-Former® en het gebruik van de Face-Former® in de nacht kan de vicieuze cirkel van knarsen en klemmen (bruxisme), kaakklachten en hoofdpijn worden doorbroken.

Hoe werkt het?

Dankzij de oefeningen met de Face-former® in de mond (3 x per dag, gedurende 3 tot 6 maand), worden de spieren in de mond- en keelholte, die normaal het weefsel strak dienen te houden, verstevigd. Het slappe weefsel wordt strakker en wordt als het ware gelift, denk hierbij aan het resultaat bij arm-of buikspieren na een periode van spiertraining. De spieren in de keelholte worden dusdanig gestimuleerd dat het weefsel ook tijdens het slapen minder gaat trillen bij het inademen en een collaps van de hogere luchtwegen door te slappe spieren wordt voorkomen.
Verder wordt de sluiting van de mond (lipspanning) gestimuleerd en de spanning in de neusslijmhuid verhoogd, waardoor neusademhaling makkelijker wordt, wat weer een gunstig effect heeft op de spanning in de keelholte. Dit kan men gemakkelijk voelen als men diep door de neus ademt, je voelt dan het weefsel achter in je keel samentrekken en omhoog gaan. Bij mondademhaling ontbreekt dit hele proces. Neusademhaling wordt bovendien extra gestimuleerd doordat tijdens de oefeningen de mond wordt afgesloten door het mondschild. Het inhouden van de Face-former® ´s nachts zorgt er tenslotte voor dat neusademhaling een gewoonte (neurologisch) wordt. Na verloop van tijd kan wanneer de neusademhaling weer gewoonte geworden is, zonder Face-former® worden geslapen. Keren de klachten terug, hervat dan het oefenprogramma en het slapen met de Face-former® weer.
Door de sterke intra-orale onderdruk die ontstaat tijdens de oefeningen worden ook de neurofysiologische beweging van zachte gehemelte, tong en tong oriëntatie getraind, waardoor deze beter in balans blijven tijdens het slapen.

Resultaat

Na 3 weken trainen is reeds een duidelijke verbetering (lipspanning/neusademhaling).In alle gevallen van snurken en slaapapneu is het aan te raden om na afloop van de therapie toch nog 2 tot 3 keer per week te blijven oefenen. Dit om de spierspanning te behouden. Want net zoals de lichaamspieren verslappen de spieren in gezicht en mond door ouderdom.

Vragen of Face-Former® aanschaffen?

Heb je vragen neem dan contact op. Wil je een Face-Former® aanschaffen kan dat ook.

rug
stress
bewegen
stressmindset
adem