fbpx

Anapana – observeer je ademhaling

Wat heb je nodig?
De tijd om een paar minuten hiermee te oefenen. Ben je druk of is je hoofd druk? Dan ontspant het in het begin niet meteen om enkel je ademhaling te observeren, dan zou je liever iets te doen hebben. Toch helpt het op lange termijn om niets te doen, maar enkel te observeren.

Wat brengt het je?
Het geeft bewustwording en rust in lichaam en hoofd.

Uitvoering
Ga comfortabel zitten. In een positie die prettig is. Je rug en nek rechtop, schouders ontspannen, je ogen en mond gesloten.

En focus al je aandacht op je neusgaten. Wees je bewust van elke inademing en elke uitademing. Wees je bewust van je natuurlijke adem op dit moment, je normale ademhaling op dit moment. Zoals het nu is.
Als het lang is, is het lang. Als het kort is, is het kort. De adem die door de neusgaten naar binnen en naar buiten gaat. Als het door je linker neusgat gaat, door je linker neusgat. Als het door je rechter neusgat gaat, door je rechter neusgat. Als het door beide neusgaten gaat, door beide neusgaten.

Je veranderd niets bewust, voel en observeer alleen hoe elke adem langs je neus naar binnen stroomt en via je neus je lichaam weer verlaat. Alert met zachte focus.

Als je afgeleid raakt, breng je je aandacht en focus terug naar de adem, volg de adem, door de neus, naar de longen, de buik en weer uit. Constant bewust van de ademhaling. De inademing. De uitademing. Het ritme, de beweging, de luchtstroom langs de neusgaten. En blijf zo een paar minuten zitten met aandacht. Open dan de ogen weer en voel wat het je brengt.

Aan deze oefening is geen goed of fout. Alleen het observeren en niets doen is belangrijk. Heb je vragen of voel je je hierbij onprettig of onzeker, neem dan contact op.