fbpx

ADEM

adem

Het maakt uit hóe je ademt

Een verkeerde ademhaling, een hoge ademhaling, een oppervlakkige ademhaling, een snelle ademhaling, een zware ademhaling, een beklemmend gevoel ademhaling, misschien wel maagklachten door verkeerde ademhaling… Het maakt serieus uit hoe je ademt. Je adem beïnvloedt je prestaties, je gezondheid, je slaap en je concentratie. Het is natuurlijk grotendeels een onbewust proces, dus je hebt echt niet altijd in de gaten hoe je ademt. Ademen is een gewoonte. Door anders ademen heb je meer of minder energie, voel je je rustig of gespannen en bij een verkeerde ademhaling ontstaan er vaak vage, maar serieuze klachten. Dus laat ik het eens omdraaien: een goede en normale ademhaling kan zorgen voor een optimale prestatie in je werk, je focus, je sporten – je hele gezondheid en hoe je in je vel zit. Een goede ademhaling is dus super waardevol!

Een goede ademhaling

Je ademhaling is de afstandsbediening van je brein, je lijf, je focus, je energie en je stemming. Door je adem te leren sturen kun je hier zelf controle over krijgen en leren hoe je klachten kunt verminderen, oplossen en in het vervolg voorkomen. Hoe fijn zou het zijn als je niet meer benauwd bent, geen spanningsklachten meer hebt, of een paniekaanval kan onderdrukken. Ondanks dat ademen over het algemeen een onbewust proces is, zal je merken dat je ademhaling verbeteren niet zo heel moeilijk is. En dat beter leren ademen je kwaliteit van leven en presteren verbetert. Een veelgehoorde reactie is dan ook: ‘ik wist niet dat ademhaling zo veel kon doen!’.

Je eigen adem leren beïnvloeden?

Een goede ademhaling past bij het moment. Je ademhaling past zich normaal automatisch aan de situatie aan. Goed ademen is op zich helemaal niet moeilijk en zou niet geforceerd moeten voelen. Dus voelt dat wel zo? Dan doe je er goed aan om wat aan je adem te verbeteren.

Je merkt vaak pas dat je ademhaling uit balans is, wanneer je moe, buiten adem, vage klachten hebt, benauwd bent of in paniek raakt. Het opnieuw ‘leren’ ademen is dan cruciaal. Je kunt namelijk vrij makkelijk leren je ademhaling bewust te beïnvloeden. Verschillende methodes en technieken helpen in verschillende situaties. Iedereen en elke situatie is anders. Dus is het goed om te leren hoe het bij jou werkt. Want niet iedere ademoefening is voor iedereen even makkelijk. Ik leer je welke manieren er bestaan om je ademhaling te leren sturen en welke ademtechnieken het beste zijn voor jouw klachten. Of het nu gaat om sport, focus, concentratie of dieper slapen.

Waarvoor kun je bij mij terecht?

  • Ademtherapie of ademwerk
  • Revalidatie na Covid-19
  • Benauwdheid of kortademigheid
  • Hoofdpijn of migraine
  • Nek- of kaakklachten
  • Stress- of spanningsklachten
  • Slaapproblemen
  • (Faal)angst en/of paniek
  • Vermoeidheid, energieproblemen of juist overmatig druk zijn
  • Prikkelbare darm syndroom (PDS)
  • Klachten van het immuunsysteem
  • Hyperventilatie
  • COPD
  • Astma
  • Hartklachten
  • Conditionele problemen
  • Ademproblemen tijdens sporten
  • Burn-out
  • Focus of concentratieproblemen
  • Slechte rompbalans

Covid-19 revalidatie

Het maakt uit hoe je ademt. Ook bij revalidatie na Covid-19. Voor de revalidatie van Covid-19 heb je een verwijzing nodig van arts of specialist. Ik behandel met name de milde maar complexe klachten, die erg lang aanhouden of telkens terugkeren. Deze zogenaamd milde klachten kunnen zeer belemmerend en beperkend zijn en zorgen voor langdurige gezondheidsproblemen.

Klachten waar we veel aan kunnen doen

  • Pijn op de borst
  • Pijnlijke ademhaling
  • Vermoeidheid
  • Verminderde belastbaarheid
  • Sterk afgenomen conditie
  • Langdurige benauwdheid
  • Slaapproblemen
  • Ontwikkelde hyperventilatie door benauwdheid
  • Psychosomatische klachten
  • Nekklachten
  • Hoofdpijn
  • Schouderpijn

Maar ook problemen met het weer opbouwen van je belastbaarheid, stress, angst- en spanningsklachten, problemen met re-integreren en het weer oppakken van bewegen en sporten behandel ik.

Oefentherapie richt zich op het weer opbouwen van je activiteiten in evenwicht met de wat je lichaam aan kan. Ademtherapie voor het verbeteren van de longfunctie, kwaliteit van ademen, aanleren van neus en buikademhaling. Ontspanningstherapie bij herstel van traumatische gebeurtenissen, angst- en paniekklachten. Verder kun je veel uitleg en adviezen verwachten die je helpen bij het vervatten van je werk en het oppakken van je activiteiten zoals bewegen en sporten, maar ook het wegnemen van je twijfels en onzekerheden.

Heb je vragen over revalideren na Covid-19, neem dan contact op.

Vragen over Covid-19

Heb jij andere klachten die te maken hebben met je ademhaling? Aarzel dan niet en neem gerust contact met me op. Dan kijken we samen wat de beste behandeling voor jou is!

Wil jij de controle over je ademhaling terug?

Ben jij ook zo klaar met je adem? Wil je leren hoe jouw ademhaling werkt? En wil jij de controle over je ademhaling, meer energie en je weer vitaal voelen? Maak een afspraak bij mijn praktijk voor oefentherapie, ik help je hier graag bij.
Wil je weten of jouw behandeling vergoed wordt?
Je vindt hier meer informatie over de vergoeding.

ADEMHALING PAST BIJ HET MOMENT