fbpx

Ademhaling naar kracht

Ademhaling naar kracht
Meer energie en meer kracht, dat is iets wat waar veel mensen naar op zoek zijn. Bij een futloos gevoel, vermoeidheid, maar ook als je letterlijk ergens als een berg tegenop ziet. Hiervoor kan een ademtechniek gebruikt worden om meer zuurstof in het bloed te krijgen. Meer zuurstof geeft meer energie en zorgt er bovendien voor dat het lichaam minder ontstekingseiwitten aanmaakt.

Diep in en laten gaan
Hoe werkt de ademhaling naar kracht? Heel simpel. Je ademt diep en volledig in en laat dan je adem gaan als een zucht. Voor de meeste mensen werkt het fijn door de neus in en door de mond uit. Maar niet iedereen is hetzelfde als ‘de meeste mensen’.

  • Ga comfortabel zitten of liggen.
  • Zorg ervoor dat de voorkant van je lichaam vrij is om te ademen.
  • Vervolgens begin je met diep inademen via de neus of mond.
  • Probeer de volledige capaciteit van je longen te gebruiken, borst en buik.
  • Laat de adem vervolgens gewoon gaan.
  • Probeer niet te ‘duwen’ op de uitademing. Dus niet forceren!!!
  • Herhaal dit zo’n 30 keer. Dus 30 keer volledig in en rustig loslaten.
  • Het kan zijn dat je tintelingen gaat voelen of licht in het hoofd wordt. Dit is volkomen normaal.
  • Na de laatste keer adem je nog 1 keer volledig in… en vervolgens helemaal uit.
  • Nu blijf je net zo lang zitten of liggen totdat je weer de behoefte voelt om adem te halen.
  • Als je weer de behoefte voelt om te ademen, adem je in, en vervolgens hou je de adem nog zo’n 10 à 15 seconden vast.
  • Laat de adem vervolgens weer tot rust komen en herhaal de hele cyclus nog 2 of 3 keer.
  • Als je je er goed bij voelt kun je meteen doorgaan met volgende rondes.

Stap voor stap
Mocht de ademhaling naar kracht als te zwaar aanvoelen, wat zeker niet gek is in het begin. Start dan met 1 ronde van 10 keer ademen. Adem dan nog 1 keer volledig in… en vervolgens helemaal uit. Blijf zitten of liggen zonder te ademen totdat je weer de behoefte voelt om te ademen, adem rustig in en houdt de adem dan even een paar tellen vast. Probeer zo min mogelijk te denken, bedenk dat iedere gedachte energie, dus zuurstof kost. Dat is ook waarom piekeren zo vermoeiend is. Ontspan en maak het jezelf niet te moeilijk!!

Lukt het niet helemaal, doe je minder diep, minder lang, begin je simpel. Heb je vragen of voel je je hierbij onprettig of onzeker, neem dan contact op. Ook wanneer je andere adem- of ontspanningstechnieken onder de knie wilt krijgen.